در ره منزل ليلي كه خطر هاست در آن //شرط اول قدم ان است كه مجنون باشي

صفحات

آبان ۰۲، ۱۳۸۸

ایران پشت دروازه سه کشور جهنمی برای آزادی مطبوعات

سازمان گزارشگران بدون مرز هشتمین رده‌بندی جهاني آزادی مطبوعات را منتشر کرد

بر این اساس ایران در رده چهارم از انتهای جدول آزادی مطبوعات قرار گرفت سه کشور جهنمی عبارتند ازترکمنستان، کره شمالی و اریتره.

ژان فرانسوا ژولیارد دبیر اول گزارشگران بدون مرز نیز در این باره اعلام کرد:

در همه جای جهان باید با همان قدرت و انتظاری یکسان از آزادی مطبوعات دفاع کرد نگران کننده است که هر سال شاهد سقوط جایگاه دمکراسی های غربی و کشورهای چون فرانسه، ایتالیا و یا اسلواکی در رده بندی باشیم. عملیات نظامی سرب مذاب اسرائیل در نوار غزه تاثیرات مخربی بر مطبوعات اسرائیل داشت.این کشور چهل و هشت رده از دست داد و به رده ٩٣ سقوط کرد.

این کشور در خارج از مرزهای سرزمینی اسرائیل در رده ١٥٠ قرار گرفته است. بیش از بیست خبرنگار که به پوشش خبری در نوار غزه اشتغال داشتند بدست نیروهای نظامی اسرائیلی زخمی شدند که سه تن از آنها جان باختند.

در سال ٢٠٠٩ وضعیت آزادی مطبوعات در ایران به شکل جدی روز به وخامت گذاشت. مرگ وبلاگ نویس جوانامیدرضا میر صیافی در زندان اوین سپس بازداشت جمعی روزنامه نگاران در پی سرکوب اعتراضات گسترده به تقلب و تخلف در انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد از جمله علل این وخامت است.

امسال روزنامه نگاران ایران بیشتر از هر وفت دیگری از ایران احمدی نژاد آزار دیدند. انتخاب مجدد و مورد اعتراض محمود احمدی نژاد کشور را در بحرانی عمیق فرو برد و بدبینی مفرط مقامات حکومتی علیه روزنامه نگاران و وب نگاران شدت یافت. با استقرار نیروهای امنیتی در چاپخانه‌ها و تحریره‌های روزنامه‌ها، سانسور ور پیش از انتشار مطالب اعمال شد. این تصویر کلی از وضعیت آزادی مطبوعات در جمهوری اسلامی در سال جاری است.

ایران پیش از این نیز در رده های انتهایی جدول رده بندی قرار داشت (سال گذشته در رده ١٦٦ در میان ١٧٣ کشور) امسال ایران به دروازه سه کشور جهمنی برای آزادی مطبوعات ترکمنستان کره شمالی و اریتره که سال هاست آخرین رده جدول را به خود اختصاص داده اند،رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست: