در ره منزل ليلي كه خطر هاست در آن //شرط اول قدم ان است كه مجنون باشي

صفحات

آبان ۲۶، ۱۳۸۷

خشونت عليه زنان

مصر مسئله خشونت علیه زنان نوعی دوگانگی در جوامع عرب و اسلامی جهان به وجود آورده است.
بنا بر فتواهای اخیر در کشورهای ترکیه و عربستان سعودی ، درحالیکه برخی از کارشناسان اسلامی معتقدند که مردان حق تنبیه زنان خود را دارند بعضی دیگر از جمله حامیان حقوق زنان معتقدند این نوع خشونت ها باید بکلی منع شده یا به حداقل ممکن برسد. نهاد ابو ال کومسان، فعال مصری تبار حقوق زنان معتقد است هرچند دانشگاه الازهر و بالارتبه ترین رهبران مذهبی کمیته فتوا در آن با این مسئله موافقت کرده اند که زنان حق دارند در مقابل خشونت های شوهرانشان ایستادگی کنند اما در عمل انجام این کار با مشکلات و چالش های بسیاری روبروست: «زنان می توانند پلیس خبر کنند و پلیس هم موظف است که از آن ها دفاع کند اما متاسفانه پلیس درمصر اغلب به مسائل دیگر بیشتر اهمیت می دهد تا مسئله کتک خوردن زنان. آن ها مسائل و مشکلات زندگی زناشوئی را امری خصوصی و بی ارتباط به خود می دانند و بنا براین معمولا سر موقع برای نجات این زنان اقدام نمی کند. در نتیجه زنان باید پس از واقعه برای شکایت به اداره پلیس مراجعه کنند. یک پرونده جنایی بازکنند و بالاخره همه چیز بستگی به دیدگاه قاضی دادگاه پیدا می کند. بعضی وقت ها برخی از قاضی ها این مردها را تنبیه می کنند. اما این تنبیهات اکثرا جنبه گوشمالی دارد و جدی گرفته نمی شود.» رهبران اسلامی به مرور زمان به سوی تفکر غربی نسبت به زنان متمایل شده اند و برخی معتقدند زنان باید بتوانند در مقابل رفتار خشونت بار بی جهت شوهرانشان و یا کتک زدن هایی که می تواند به مرگ آن ها منجر شود از خود دفاع کنند. شیخ ال اطرش، یکی از این رهبران، به صدای آمریکا می گوید: «اسلام اجازه داده است که زنان متمرد و سرکش توسط شوهران آن ها تنبه شوند.» شیخ ال اطرش می گوید: « اسلام شرایطی برای ارزیابی مقدار تمکین زن از شوهر قرار داده است و در مقابل آن مردان هم باید ابتدا با راهنمایی، تذکر و سرزنش دوستان و سپس با قطع رابطه و بالاخره تنبیه بدنی با این زنان سرکش روبرو شوند.» بنا برگفته شیخ ال اطرش، پیامبر اسلام در اسلام سنتی برقرار کرده است که هرنوع تنبیه شدید را ممنوع می کند. یک روزنامه نگار زن اهل عربستان سعودی به نام «رعنیا ال باز» پس از آن که شوهرش او را به قصد کشت مجروح ساخت مورد توجه جوامع مختلف عرب و مسلمان قرار گرفت. هرچند او از این حادثه جان به در برد اما تماشای عکس هایی از صورت به شدت جراحت دیده او باعث شد که منازعات کنونی در دنیای اسلامی آغاز شود. بنا برگزارش تلویزیون «العربیه»، بنا بر فتوای اخیر شیخ عبد ال محسن ال آبخان ، یکی از اعضای بالارتبه شورای اسلامی در این کشور، یک زن حق دارد که در مقابل شوهری که نسبت به او خشونت نشان می دهد، پاسخی خشونت بار داشته باشد. یکی از رهبران اسلامی ترکیه نیز بلافاصله از این فتوا استقبال کرد. با این حال بسیاری از رهبران اسلامی با این نوع فتوا ها مخالف هستند. از جمله والید بین هادی که در نماز جمعه ای در قطر اخیرا اظهار داشت که «خشونت برای انضباط بعضی از زنان لازم است.» او معتقد است که همه باید به این مسئله آگاهی داشته باشند که کتک زدن در دین اسلام به عنوان نوعی تنبه مجاز است: « هیچکس نمی تواند منکر این مسئله شود که این دستور خداوند است که خالق انسان اوست. هنگامی که شما یک جنسی را خریداری می کنید این جنس با یک کتاب دستور العمل همراه است که به شما یاد می دهد چگونه از آن استفاده کنید و یا چگونه آن را به کار بیاندازید. خداوند هم قرآن را فرستاد تا بتواند راهنمای بشر باشد و آدم ها را روی خط صاف نگهدارد.» شیخ هادی در ادامه این سخنان می گوید: «برخی از زنان هستند که چنانچه به طور مرتب کتک نخورند زندگی با آن ها غیر ممکن است. این نوع زنان در طول زندگی دائما کتک می خورند و تنها از این طریق است که می شود آن ها را در یک خط راست نگاه داشت. شوهران این زنان نیز باید به کتک زدن آن ها ادامه بدهند تا بتوانند آن ها را به راه راست هدایت کنند.» علیرغم فتواهای موافق و مخالف اخیر، بنا بر اطلاعات سایت اینترنتی تلویزیون العربیه، درحال حاضر در جوامع مختلف عرب و اسلامی بیشتر مردان بنظر می رسد که طرفدار کتک زدن همسرانشان هستند و بیشتر زنان به نظر مخالف این مسئله می آیند.

هیچ نظری موجود نیست: